فلسفه ذهن/فلسفه نفس/علوم شناختی

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

مقاله برونی گرایی در محتوا و نسبت آن با نظریه اینهمانی ذهن و بدن

باسمه تعالی

مقاله برونی گرایی در محتوا و نسبت آن با نظریه اینهمانی ذهن و بدن

نویسنده: مهدی امیریان

ذهن - شماره 56 - زمستان 92


چکیده:

برونی‌گرایی در محتوا که تفرد محتوای حالات ذهنی را به امور بیرونی نسبت می‌دهد، یکی از انتقادهای جدی بر نظریه این‌همانی ذهن و بدن محسوب می‌شود. اگر دو شخص را بتوان در نظر گرفت که به لحاظ ویژگی‌های درونی کاملا یکسان بوده، اما باورهای متفاوتی دارند، نشان‌دهنده این است که حالات و رویدادهای ذهنی با حالات و رویدادهای بدن این‌همان نیستند. دیویدسن با تشبیه حالات ذهنی به آفتاب‌سوختگی معتقد است برونی‌گرایی دیدگاهی نیست که نظریه این‌همانی را مخدوش سازد. اگرچه تمایز آفتاب‌سوختگی از مشابه آن توسط امور بیرونی انجام می‌شود، اما دلیل آن نیست که آفتاب‌سوختگی با حالات بدن این‌همان نباشد. اما به نظر برج که مؤلف نیز با او هم عقیده است، قیاس دیویدسن مع‌الفارق بوده، برونی‌گرایی همچنان نظریه این‌همانی را باطل می‌سازد. تبیین و تشخیص آفتاب‌سوختگی بدون توسل به امور بیرونی ممکن است؛ اما این مسئله درباره برخی حالات ذهنی صادق نیست؛ بدین معنی که هویت و تفرد برخی حالات ذهنی جز با ارجاع به امور بیرونی امری ناممکن است.

 

پیوند دریافت مقاله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا درگاهی فر

مقاله اخلاق درتحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی و اینهمانی شخصی

باسمه تعالی


مقاله اخلاق در تحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی و اینهمانی شخصی

نویسندگان: 

   احمدرضا همتی مقدم

   محسن زمانی

نشریه اخلاق پزشکی، سال دوم، شماره 4، تابستان 1387

 

چکیده:

تحقیق درباره سلول های بنیادی و دستاوردهای آن در حال حاضر دانش پزشکی را با نتایج شگفت انگیزی همراه کرده است. اما این تحقیقات چالش های اخلاقی زیادی نیز برانگیخته است. مهمترین چالش اخلاقی در این زمینه مباحث مربوط به تخریب جنین دو تا پنج روزه است تا از توده سلولی درونی او برای رشد سلول های بنیادی استفاده کنند. در این مقاله استدلالی علیه این تحقیقات که بر مبنای اینهمانی شخصی طراحی شده نقد و بررسی خواهد شد .

واژگان کلیدی: تحقیقات جنینشناسی، اینهمانی شخصی، نفس انسانی، جنین


لینک دریافت مقاله

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا درگاهی فر

بررسی منظر نوروفلسفه نسبت به مسئله آگاهی


لینک مقاله کامل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی قهار

آگاهی پدیداری از منظر نظریه های بازنمودی ذهن



لینک مقاله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی قهار

وبسایتی با موضوع دوگانه انگاری جدید

بنام خدا

وب سایت http://www.newdualism.org/ با عنوان «آرشیو دوگانه انگاری جدید»، کتاب ها و مقالات این موضوع را با دسته بندی خوبی ارائه می کند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی قهار

«توماس آکویناس و فلسفه ذهن»

کتاب «توماس آکویناس و فلسفه ذهن»

اثر آنتونی کنی با ترجمه دکتر علی سنایی عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان


فایل صوتی کتاب


علی سنایی در مقدمه کتاب می نویسد:

ضرورت مطالعه کتاب از این جهت است که آنتونی کنی با تسلطی که بر علم النفس و همچنین فلسفه ذهن معاصر دارد، وجوه شباهت و اختلاف این دو حوزه را بیان می کند. این روش می تواند الهام بخش متفکران ما باشد که با رجوع به آثار فلاسفه ای چون فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا و غیره گفتمانی بین تفکر قدیم و معاصر برقرار کنند


آنتونی کنی نیز در مقدمه درباره این کتاب چنین توضیح می دهد:

بخش های مهم کتاب حاضر نتیجه تاملاتی بر متون آکویناس است که این امر با حضور در کلاس های عمومی مکابی در آکسفورد محقق شده است.


فهرست فصول این کتاب عبارتند از:

چرا آکویناس بخوانیم/ذهن و متافیزیک/ادراک حسی و خیال/ماهیت عقل/میل و اراده/آزادی و اراده/ حس، خیال و عقل/ کلیات اندیشه/ معرفیت و جزئیات/ خودآگاهی/ ماهیت نفس/ ذهن و بدن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی قهار

تشخیص چهره

حل معمای تشخیص چهره به سرپرستی محقق ایرانیارش افراز

معمای چگونگی تشخیص چهره توسط مغز با استفاده از روشی متفاوت و به سرپرستی محقق ایرانی «آرش افراز» پاسخ داده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان از سال ها پیش به حل معمای چگونگی تشخیص چهره انسان ها علاقه مند بودند و تحقیقات پیشین قابلیت شناسایی چهره را به نورون های آشکارساز چهره نسبت داده بودند که تصور می شد مسئول تمایز بین چهره انسان ها از میان اجسام باشند.

اما تحقیقات اخیر محققان MIT از موسسه تحقیقاتی مغز McGovern ابعاد جدیدی از این معما را پاسخ داده است. این پروژه به سرپرستی محقق ایرانی، دکتر «آرش افراز» انجام شده است. در این مطالعه، محققان با استفاده از روش اپتوژنتیک به بررسی میمون های ماکاک پرداخته که برای شناسایی و تشخیص تصاویر چهره های زنان و مردان آموزش دیده بودند.

 افراز در رابطه با این تحقیقات می گوید: « اگر نورون های آشکار ساز چهره در تمایز بین چهره ها نقش داشته باشند، پس بایستی با غیرفعال سازی آنها نتایج متفاوتی را در اختیار داشت. سپس با استفاده از روشی که نورون ها را به کمک نور کنترل می کند، توانستیم به این معما پاسخ دهیم.

در این مطالعه از پروتئین حساس به نور برای سرکوب کردن بخش هایی از مغز میمون استفاده و این بخش مورد آزمایش قرار گرفت. سرکوب نورون ها با اختلال در توانایی تشخیص جنسیت تصاویر پاسخ داده شد. نتایج این تحقیقات می تواند در توسعه پروتزهای بصری، درک بهتر ارتباطات بین نوورن ها در بیماری هایی مانند مبتلایان به بیماری صرع و غیره سودمند باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی قهار

اراده آزاد

افسانه اراده آزاد

آرش افراز (عصب‌شناس از دانشگاه ام آی تی)

Image result for ‫آرش افراز‬‎

دریافت

حجم: 8.63 مگابایت
توضیحات: اراده آزاد داریم یا نه؟

فیلم توضیحات آرش افراز درباره اراده آزاد


آدرس صفحه آرش افراز در دانشگاه MIT

انتشار این فیلم به معنای تایید آن نیست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی قهار